Denne novellesamlingen er den norske sommeren, slik den har blitt opplevd og fremstilt av noen av Norges fremste og høyst elskede forfattere.
I Norsk sommer har gjesteredaktør Marie Aubert samlet sammen noen av sine favoritter blant norske sommerhistorier, mens Heidi Linde, Eivind Hofstad Evjemo og Sarah Zahid kommer med nyskrevne noveller for å skape den ultimate sommerlektyren.
Redaktør: Marie Aubert
Forfattere: Cora Sandel, Frode Grytten, Johan Borgen, Kjell Askildesn, Kristin Vego, Merethe Lindstrøm, Per Petterson, Eivind Hofstad Evjemo, Heidi Linde og Sarah Zahid
Siden 1800-tallet har begrepet «fremmedgjøring» stått sentralt i kritiske diagnoser av den moderne kulturen. Det betegner en følelse av meningstap, av å miste seg selv i urbane og industrielle massesamfunn der mellommenneskelige relasjoner, kreativitet og frihet forvitrer. Alt fra storbyen og massekulturen via arbeidslivets mekanisering til byråkratiets utbredelse er blitt beskrevet som fremmedgjørende. Lenge spilte begrepet en viktig rolle i samfunnskritisk tenkning, i filosofi så vel som sosiologi, psykoanalyse og deler av kunstverdenen, men etter 1960-tallet har denne rollen gradvis blitt svekket. Den tysk-sveitsiske filosofen Rahel Jaeggi (f. 1967) tar her til orde for å gjenreise fremmedgjøringsbegrepet og gi det ny kritisk kraft i møte med dagens samfunn. Fremmedgjøring ruller opp begrepets idéhistorie og posisjonerer temaet i samtidige etiske og sosialfilosofiske debatter. Jaeggi identifiserer fallgruver i tradisjonen - som forestillinger om essensialisme og perfeksjonering - og viser hvordan de kan unngås på en måte som bevarer begrepets treffende samfunnsdiagnose og konkrete erfaringsinnhold. For Jaeggi handler fremmedgjøring om en bestemt opplevelse av frihetstap, forbundet med den enkeltes kapasitet til å forfølge selvdefinerte, meningsfulle mål. Slik rommer begrepet også en kollektiv dimensjon, som eksempelvis viser seg i kamp for demokratisk medbestemmelse om utformingen av offentlig rom, arbeidsliv og de materielle omgivelsene som utgjør ens umiddelbare verden.
Avkoloniseringsfeminismen, ifølge Françoise Vergès (f. 1952), bygger videre på en rekke historiske og aktuelle frigjøringskamper, ført an av kvinner fra det globale sør, arbeidende og fagorganiserte kvinner, flyktninger og immigranter, slaver, muslimske kvinner, svarte kvinner, anti-koloniale uavhengighetskamper samt lesbiske og queer-bevegelser. Langt fra passive ofre som må frigjøres, dreier det seg om handlekraftige subjekter som taler og kjemper for egen frigjøring og identitet.
I sentrum av boken står et grundig oppgjør med «siviliseringsfeminismen», som ifølge Vergès satte fart på 1970-tallet som en mot- reaksjon mot kvinnefrigjøringsbevegelser verden over. Feminismen innskrenkes her til respekten for individuell frihet i liberale og vestlige samfunn, noe som tildekker frigjøringskampenes langt dypere problemstillinger: global kapitalisme, økonomisk utbytting, rasistisk og etnisk diskriminering, arven fra kolonialismen og slaveriet, nasjonalistiske holdninger og avpolitiserende «løsninger» fremmet av internasjonale institusjoner.
Med konsis og elegant penn, beveger Vergès seg gjennom frigjøringskamper, politisk teori, samtidig samfunnsdebatt og nyere feministisk teori og historieforskning. Hun tar opp en rekke debatter i det aktuelle nyhetsbildet for å vise hvordan siviliseringsfeminismen kan gi grobunn for islamofobi, autoritær nasjonalisme, ny- fascisme, eurosentrisme og «heteropatriarkatet». I kjølvannet av metoo-debattene, og i en tid preget av økende nasjonalisme og polarisering rundt muslimsk identitet, er Vergès en utfordrende og viktig stemme.
Oversettelse ved Anders Fjeld.
Forlagets omtale:
Bruno Schulz (1892-1942) blir rekna som ein av dei fremste polske
forfattarane i det tjuande hundreåret. Forutan nokre enkeltståande
noveller, brev og kritikkar, gav han berre ut to verk medan han levde. Den
særeigne stilen og forteljemåten til Schulz har blitt samanlikna med
Franz Kafka og Marcel Proust og har påverka polske forfattarar heilt fram
til i dag.
«Kanelbutikkane og andre forteljingar» skildrar det jødiske miljøet i
den no ukrainske byen Drohobytsj, sett frå barndommen til forfattaren og
med faren Jakub som midtpunkt. Utvalet i boka består av 15 noveller frå
den originale samlinga «Kanelbutikkane» (1934) i tillegg til «Undula»,
ei tidleg novelle gitt ut under
pseudonym. Denne teksten blei først oppdaga i 2019.
Schulz skreiv i eit landskap mellom røynd og draum og frå eit område som
har høyrt heime både i aust og vest, ein kulturell smeltedigel, ein plass
for store politiske omveltingar og stadig skiftande grenser. Han stod med
eitt bein i den vestlege modernismen og det andre i den jødiske
kulturarven.
Forlagets omtale:
Jim Særnblom (f.1977) er billedkunstner og i forbindelse med Jeg kaller det kunst gir han ut sin første bok. TRANS (2022) er en samling av tekster og dikt som gjennom humor og desperasjon skildrer et liv i isolasjon og ensomhet. Som transperson må man kjempe for sin egen eksistens og for gruppen sin, men hva hvis man ikke har overskudd? Hva hvis psykisk sykdom, rus og transisjonering gjør veien så krøllete og vanskelig at alt virker som en straff? Håpet er at TRANS skal nå ut til de som transisjonerer, de som står helt utenfor, de som ennå ikke har kommet ut og de som aldri kommer til å gjøre det.
Denne boka stiller spørsmålet om hva humanisme er og hvorfor det har blomstret så lenge, til tross for motstand fra fanatikere, mystikere og tyranner. Dette er en bok som er full av ideer, personligheter og eksperimenter i å leve - fra Erasmus til Esperanto, fra anatomer til agnostikere, fra Christine de Pizan til Bertrand Russell til Zora Neale Hurston. Den feirer åpenhet, optimisme, frihet og kraften i her og nå - humanistiske verdier som har hjulpet oss gjennom mørke tider i fortiden.
If you're woke, you're left. If you're left, you're woke. We blur the terms, assuming that if you're one you must be the other. That, Susan Neiman argues, is a dangerous mistake.
The intellectual roots and resources of wokeism conflict with ideas that have guided the left for more than 200 years: a commitment to universalism, a firm distinction between justice and power, and a belief in the possibility of progress. Without these ideas, Neiman argues, they will continue to undermine their own goals and drift, inexorably and unintentionally, towards the right. In the long run, they risk becoming what they despise.
One of the world's leading philosophical voices, Neiman makes this case by tracing the malign influence of two titans of twentieth-century thought, Michel Foucault and Carl Schmitt, whose work undermined ideas of justice and progress and portrayed social life as an eternal struggle of us against them. A generation schooled with these voices in their heads, raised in a broader culture shaped by the ruthless ideas of neoliberalism and evolutionary psychology, has set about changing the world. It's time they thought again.
One of the most celebrated political leaders of the twentieth century, Nelson Mandela has been written about by many biographers and historians. But in one crucial area, his life remains largely untold: his marriage to Winnie. During his years in prison, Nelson grew ever more in love with an idealised version of his wife, courting her in his letters as if they were young lovers frozen in time. But Winnie, every bit his political equal, found herself increasingly estranged from her jailed husband ’ s politics. Behind his back, she was trying to orchestrate an armed seizure of power, a path he feared would lead to an endless civil war.
Jonny Steinberg tells the tale of this unique marriage – its longings, its obsessions, its deceits – turning the course of South African history into a page-turning political biography. Winnie & Nelson is a modern epic in which trauma doesn’t just affect the couple at its centre, but an entire nation. It is also a Shakespearean drama in which bonds of love and commitment mingle with timeless questions of revolution, such as whether to seek retribution or a negotiated peace. Told with power and tender emotional insight, Steinberg reveals how far these forever entwined leaders would go for one another, and also, where they drew the line. For in the end both knew theirs was not simply a marriage, but a contest to decide how apartheid should be fought.
Look at a map of the world and you'll see a neat patchwork of
nation-states. But this is not where power actually resides. From the 1990s
onwards, globalization has shattered the map, leading to an explosion of
new legal entities: tax havens, free ports, city-states, gated enclaves and
special economic zones.
These new spaces are freed from ordinary forms of regulation, taxation and
mutual obligation - and with them, ultracapitalists believe that it is
possible to escape the bonds of democratic government and oversight
altogether. Historian Quinn Slobodian follows the most notorious radical
libertarians - from Milton Friedman to Peter Thiel - around the globe as
they search for the perfect home for their free market fantasy. The hunt
leads from Hong Kong in the 1970s to South Africa in the late days of
apartheid, from the neo-Confederate South to the medieval City of London,
and finally into the world's oceans and war zones, charting the relentless
quest for a blank slate where capitalism and democracy can be finally
uncoupled.
Crack-Up Capitalism is a propulsive history of the recent past, and an
alarming view of our near future.
In Feminism Against Progress, Mary Harrington argues that the industrial-era faith in progress is turning against all but a tiny elite of women. Women’s liberation was less the result of human moral progress than an effect of the material consequences of the Industrial Revolution. We’ve now left the industrial era for the age of AI, biotech and all-pervasive computing. As a result, technology is liberating us from natural limits and embodied sex differences. Although this shift benefits a small class of successful professional women, it also makes it easier to commodify women’s bodies, human intimacy and female reproductive abilities.
This is a stark warning against a dystopian future whereby poor women become little more than convenient sources of body parts to be harvested and wombs to be rented by the rich. Progress has now stopped benefiting the majority of women, and only a feminism that is sceptical of it can truly defend female interests in the 21st century.
Lesbian Love Story is a genre-defying history of sapphic romance
like no other. On her quest to discovering lesbian role models from
the past, Amelia Possanza uncovers seven incredible love stories in the
archives. Expertly blending her subjects' own words with richly imagined
and vigorously researched moments from recorded archives and other
fragments, Possanza weaves together a vivid narrative around the
construction of lesbianism. She takes us with her as she uncovers each
lesbian's story, yearning and longing alongside them and growing into her
own queerness.
This is a celebration of women who love women - sapphics - and a paean to
those who have long existed outside of traditional definitions of sexuality
and gender, defying the confines of heteronormativity. Each of the lesbians
in this collection moved through the world in their own way and helped the
world. Their stories illuminate a forgotten and demonised history and show
us all a new way to understand what love means when there is nothing
material to be gained.
From the author of the beloved novel The Towers of Trebizond, a book
about Portugal that is part travelogue, part history and wholly
personal.
Rose Macaulay first travelled to Lisbon in March 1943 to escape the misery
of London following the death of her lover and loss of her bombed flat.
Turning to letters, diaries and travelogues, she brought together the
reactions of some of the many Britons who had travelled to Portugal over
the centuries, looking to understand why they journeyed there.
Henry Fielding sailed to Portugal with his household in search of a cure
for dropsy, jaundice and asthma. The rather more alluring promise of
orange-scented and wine-soaked afternoons was what drew fellow novelist
William Beckford to its shores. Byron meanwhile was sent into a black rage
and wrote vehemently of the country in his poetry.
Rich in detail, ambitious in scope, They Went to Portugal rambles down the
centuries, bringing us the voices and experiences of a fascinating cast of
characters. From pirate crusaders to ambassadors, from clergymen of all
denominations to the port-wine trading pioneers, all are animated by
Macaulay’s humour and astute eye.
Boat life, this is like vanlife on the water - explore the world across the great blue waters. Boatlife visually explores a nomadic lifestyle on the water featuring unique homes from sailboats to trawlers. Through illustrated maps, itineraries and background information, this book will inspire your own adventure, while taking you on a journey across bodies of water from The Americas and Europe to voyages alongside Scandinavia and the Arctic Circle. Thanks to the ever growing popularity of alternative living propelled by a pandemic, and the increasing affordability of boats, the boatlife movement is fast on the rise. People are choosing to escape their stressful life on land for a simpler and more mindful world on the water. Whether it be spending the summer on the Mediterranean or a weekend in the Caribbean - explore a universe filled with new landscapes, cultural experiences, and endless adventures.
Boken begynner på slutten av 1800-tallet da Arts & Crafts-bevegelsen dukket opp i England og den ender i dagens stadig mer populære trend med en villere og mer naturlig hage, med hagedesignere som Piet Oudolf som leder an gjennom The New Perennial Movement. Da som nå er den ville og vakre hagen i sentrum. Skjønnhet og bærekraft går hånd i hånd både i dagens hager og i de som ble skapt i Arts & Crafts-ånden for mer enn et århundre siden.
"Ska en kultur vara mer som en åsiktskorridor, eller får man finna sig i att den kan verka mer som en labyrint? Och hur påverkas vårt svar på frågan när världen blir mer sammanhängande, en 'global by', och gränserna mellan kulturer blir mindre tydliga och ofta överskrids?"
Den frågan ställer sig Ulf Hannerz inledningsvis i denna bok om mångfald, en upptäcktsresa i olika kulturer, om mångfald i olika bemärkelser, om somliga ords komplicerade och lätt missförstådda väg genom historien, i tiden och rummet. Här handlar det om mänsklig mångfald, om människor som alltid flyttat. Om frihet och trygghet. Om friheten att tänka annorlunda.
Två Kråkor tillhörde ursprungsbefolkningen i USA och han dyker upp redan i bokens inledning, som symbol och självtänkare.
Hannerz tar med läsaren på en intellektuell, kanske krävande men öppen och stimulerande resa i den globala byn. Detta har varit hans arbetsfält under ett helt forskarliv. Han hjälper oss att lyfta blicken, att inse att uttrycken är många oavsett var människan föds, lever och vandrar vidare.
Ulf Hannerz är professor i antropologi, bosatt i Stockholm, men med forskning på många universitet i USA och på andra ställen. Har utgivit böcker på både svenska och engelska.
Legg produktene du ønsker i handlekurven og gå til kassen for å betale.
Du kan også lagre handlelister til senere bruk - eller dele dine lister med andre.
Les våre betingelser.
Vi godtar
Eller vi kan sende faktura.