Barney Bubbles med Paul Gorman og Audun Vinger
Torsdag 15. september kl. 18.00
Barney Bubbles var den geniale kunstneren som nektet å signere verkene sine.
Arrangementet er et samarbeid mellom Tronsmo, Art With a Purpose - som for tiden har utstillingen Welcome to the Working Week - og by:larm.
Torsdag 15. september kl. 18.00 kommer Paul Gorman til Tronsmo for å samtale om
sin siste bok - The Wild World of Barney Bubbles. Ved hans side sitter Audun vinger.
Samtalen vil foregå på engelsk og det vil bli mulighet for signering.
Barney Bubbles har fortsatt en sterk innflytelse på samtidskunstnere
fire tiår etter hans død, etter å ha utført design for Sir Terence
Conran og undergrunnsmagasinene Oz and Friends, samt bemerkelsesverdige
plateomslag og plakater for Billy Bragg, Elvis Costello, Depeche Mode, Ian
Dury, Hawkwind , The Damned og Nick Lowe. Han samarbeidet også med
kunstnere og fotografer, inkludert Derek Boshier og Brian Griffin, og
produserte malerier, møbler, scenografier og promo-videoer, ikke minst den
legdariske musikkvideoen til The Specials sin 80-tallshit, «Ghost
Town».
Familien Camondo bodde bare noen hus bortenfor Edmund de Waals
slektninger i rue de Monceaux. Som de Waals forfedre, hørte de hjemme i de
øverste sirkler i Paris fra slutten av 1800-tallet og frem til annen
verdenskrig. Som jødiske innvandrere med store formuer var begge familiene
i årtier målskiver for regelmessig sjikane i den antisemittiske
pressen.
Grev Moïse de Camondo kom fra en bankfamilie i Konstantinopel, men skapte
seg et liv i Paris som assimilert fransk patriot og kunstsamler. Han bygde
et hus til gjenstandene han samlet, som sønnen skulle arve. Da sønnen
Nissim døde i fransk tjeneste i 1. verdenskrig, ble det i stedet
testamentert til den franske stat. Hundre år senere utforsker Edmund de
Waal det vakre huset med den overdådige samlingen av kunst, møbler og
gjenstander fra la belle époque. Og i en serie lavmælte og gripende brev
til greven, forteller han oss historien om hva som skjedde.
«Jeg vet at du krever klare svar, så jeg vil fortelle deg nøyaktig hva
som skjedde», skriver de Waal i sitt 49. brev. Porselensmakeren de Waal
hugger sannheten i stein: Slekten er utryddet. Kun tingene står.
«Tingene gråter». - Bjørn Bredal, Politiken (seks hjerter)
Forlagets omtale:
"Ru nevar heldt stramt rundt sleggjeskaftet. Sleggja heldt han balansert
i brattbakkane. Sleggja og spettet. Han høyrde til her. Ikkje der ute som
fjorden opna seg. Her inne var det. Mellom stupbratte fjell. Mellom ras,
steinrøyser og jord. Stubbebrytar, feisel, bergjarn, kilar, sleggje,
spett. Reiskapar roa han. Kjensla av å arbeide med tida, ikkje mot ho."
Sonen har sona straffa si, han ynskjer hemn. Broren leitar etter ljos og
frelse. Faren byggjer gravhaugar. Mora ropar frå dødsriket.
Oskespiralen er ei forteljing om to brørs oppgjer med fortida, ein far med
umenneskeleg framferd og ei ur som er i ferd med å losne over heimegarden.
I Leander Djønnes særeigne prosa blir valden og raseriet som
gjennomstrøymer denne slekta skildra med nådelaus kraft.
Februar 2022: Moskva regner med at Volodymyr Zelenskyj vil flykte fra
den mektige russiske krigsmaskinen. Selv vestlige stormakter oppfordrer ham
til å komme seg i trygghet. Men Zelenskyj forholder seg rolig, og snart
følger hele verden hans spektakulære transformasjon fra politisk uerfaren
rikskjendis, til stødig krigspresident med stor samlende kraft.
Bak seg har Zelenskyj en utrolig reise. Som 20-åring var den jødiske
gutten fra provinsbyen Kryvyj Rih en stjerne på kabaretscenen. Som
30-åring ledet komikeren og juristen et produksjonsselskap verdsatt flere
titalls millioner dollar. Som 40-åring, i tv-serien Folkets tjener, spilte
han den ukrainske presidenten landet sårt trengte: outsideren som setter
seg opp mot landets korrupte politiske og økonomiske elite. Hans eget
presidentskap stod lenge i fare for å spore av i møte med den samme
ukulturen, men historien ville det annerledes.
Basert på et omfattende kildemateriale vever forfatterne sammen Ukrainas
historie og dets kompliserte forhold til Russland med Zelenskyjs
ekstraordinære livshistorie. Bildet som trer frem gjør oss litt klokere -
om mannen, folket og landet.
Mellom fuktig grønnsvær og varm asfalt i Vika vokser en guttegjeng
opp. Langs skinner, tunneler, brygger og stillaser tar de med åpne armer
imot alt som kastes deres vei. I nesten ett år vandrer en mann som besatt
rundt i Botanisk hage og skriver ned betraktninger om årstidenes gang på
mobilen. En ung og en eldgammel tyv lyver seg inn i folks leiligheter mens
en person drar på sanatoriumsafari for bedre å forstå sin uro under
pandemien.
I denne fortellingen om barndom og oppbrudd, kunst og botanikk, presenteres
leseren for mennesker som ikke har noen formening om hvorvidt livet er bra
eller dårlig, som ikke ser forskjell på mulighet og katastrofe. Mennesker
som lider av sol, og lider av regn.
Hva gjør du når livet du lever ikke lenger er ditt eget?
Idet Air France 006 flyr inn i en voldsom storm i mars 2021, skjer det noe helt uforklarlig - flyet dupliseres. For hver passasjer om bord på flyet denne dagen, finnes det nå to identiske personer med samme sinn, kropp og minner. Bare én ting skiller dem fra hverandre. Det ene flyet flyr ut av stormen samme dag, det andre lander ikke før tre måneder senere, noe som får alarmen til å gå blant verdens ledere. Ingen vitenskap, religion eller teorier kan forklare denne enestående hendelsen.
Men for passasjerene er det mye mer som står på spill. Hva skjer med dem, nå som livene deres er delt? Hva vil skje med de som landet i juni, når deres mars-utgaver foretar beslutninger som vil forandre livet deres for alltid? Etter hvert som dobbeltgjengerne forbereder seg på å møtes, oppstår det største dilemmaet: Hvis det er to av dem og bare ett liv - hvem får da lov til å leve?
Anomalien er en pulserende og lynende intelligent spenningsroman hvor logikk møter magi, og som utforsker de delene av oss selv som glipper for oss.
Longyearbyen 2110: Dypt inne i fjellet, langt mot nord, ligger et hvelv
fylt av frø fra all verdens hjørner. Tommy vokser opp i Svalbards brutale
landskap, med to brødre han vil gjøre alt for og en farmor som er
hvelvets frøvokter. Å overleve like sør for Nordpolen krever mye, men
det lille samfunnet har funnet sin form, de har for mange år siden kuttet
kontakten med andre land, og lever i pakt med naturen. Så rammes
Longyearbyen av en katastrofe. Tommy, brødrene og farmoren er blant de få
etterlatte. Seks ensomme mennesker i et øde landskap, i besittelse av en
skatt verden trodde var forsvunnet for alltid. Samtidig, langt borte,
lever Tao på minnene over sønnen Wei-Wen, som hun mistet for tolv år
siden. Hver dag er lik, hun er nummen og trist. Og hun sulter, som resten
av folket, i en skrinn og utarmet natur, hvor mange arter har forsvunnet.
Men alt endrer seg den dagen Tao blir bedt om å lede en ekspedisjon mot
nord. Målet er Svalbard og frøene.
Med Drømmen om et tre avslutter Maja Lunde et av de store romanverkene i
nyere norsk litteratur. Lunde skriver om foreldre og barn, om bånd mellom
mennesker og ikke minst kjærligheten vi har til naturen. Fortid, nåtid og
fremtid veves sammen, og fortellingene stiller spørsmål som vår samtid
strever med å besvare: Hvordan ble mennesket den arten som endret alt?
Fortjener vi å være herre over naturen? Og er vi selv en truet art?
Pikkoloens bagasje: Tre fortellinger blir vi med inn i tre forskjellige
univers, som samtidig henger sammen gjennom forfatterens umiskjennelige
stil og tematikk. Her møter vi kjente og kjære teamer og artefakter fra
det saabyeske repertoar, i fortellinger preget av en forfatter med stor
selvtillit og trygghet i sitt stoff, som tør å gå utenfor romanen så
vel som novellens rammer -- uten at han gir slipp på fortellingens glede
og kraft.
«Villvin», «Polaroid» og «Brukt» kan alle tre lese hver for seg, men
utgjør et lavmælt tryptikon, der corpus er det saabyeske selv. Her er
Oslos gater og figurer i utkanten av de store hendelsene kanskje i
tydeligere relieff enn noen gang.
De svarte heftene er en samling tekster skrevet av den tyske filosofen Martin Heidegger i årene 1931 til 1970. Tekstene viser klarere enn Heideggers øvrige skrifter hva som er hans innerste anliggende: en radikal forvandling av menneskets vesen.
Heidegger bestemte før sin død at de svarte heftene skulle holdes hemmelig fram til publiseringen. De kom ut på tysk i årene 2014-2022, samlet i ni bøker, og har skapt stor debatt verden over.
«Overveielser II-VI» ble skrevet samtidig som Adolf Hitler overtok makten i Tyskland og konsoliderte det nasjonalsosialistiske herredømmet, en hendelse som satte tydelige spor i Heideggers filosofi.
En bok som gir mange sterke grunner til arkitekturopprør.
- Hvor ble det av den norske byggeskikken?
- Hvorfor vil mange arkitekter mislike denne boken sterkt?
- Er det en grunn til at det ser det ut som det gjør i våre bygde
omgivelser?
- Når brutale bygninger går oss på nervene
- Høyblokken - kult for dem på toppen, til bry for flere
- Hva slags bygninger får vi når pengene alene får råde?
- Hvilke hus er verd å frede?
- Hva kan vi lære av aktivistene?
- Gi folk på stedet et ord med i laget
- Gi plass for en varm og sanselig arkitektur
Forlagets omtale:
Gjennom et historisk sveip fra menneskehetens opprinnelse og frem til i
dag gir den verdenskjente økonomen Oded Galor svar på to av
menneskehetens store mysterier.
Hvorfor er mennesket den eneste arten som har unnsluppet fattigdomsfellen,
slik at vi kan nyte en levestandard som overgår alle andre? Og hvorfor har
vi utviklet oss så ulikt rundt omkring i verden, noe som har resultert i
de store forskjellene mellom nasjoner i dag? Galor forklarer hvordan
teknologi, befolkningsstørrelse og tilpasning førte til en
«faseomdanning» for bare to hundre år siden. Men ved å spore den samme
utviklingen tilbake i tid og skrelle bort lagene av påvirkning -
kolonialisme, politiske institusjoner, samfunnsstruktur og kultur - kommer
han også frem til en forklaring på ulikhetens årsaker.
Nå som vi står overfor en økologisk krise over hele kloden, er Menneskehetens historie en bok som gir både håpefull og dyptgripende innsikt: likestilling, investering i utdanning og balansering av mangfold med sosial samhørighet er ikke bare nøklene til vår arts trivsel, men til dens overlevelse.
Vändpunkt, november 1942. Världen står och väger mellan barbari och civilisation, vad som helst kan hända. Ingen vet att historiens största globala katastrof - andra världskriget - nu är på väg att avgöras. Allra minst de som är mitt uppe i den. Här får vi följa några av dem, hela vägen in i deras allra innersta, under den ödesmättade månaden.
De är 39 högst olika människor. De kommer ifrån Algeriet, Italien, Kina, Sovjetunionen, Japan, Frankrike, USA. De befinner sig i El Alamein, Guadalcanal, Stalingrad, Treblinka. Eller i Paris, Berlin eller någon fredlig småstad ingen hört talas om. De är militärer och civila, från båda sidor: hemmafruar, journalister, krigsfångar, flyktingar, partisaner, sexslavar, soldater, studenter. Och de flesta är unga - åtminstone alldeles för unga för att behöva genomleva ett grymt krig på nära håll.
Genom deras bevarade vittnesmål - brev, dagböcker, memoarer - har Peter Englund skapat en lika laddad som intim berättelse om krigets vändpunkt, skildrad inifrån, nära, och får den därigenom att framträda på ett alldeles nytt vis.
Pontus Hultén (1924–2006) anses av många vara nittonhundratalets mest banbrytande curator och museichef, en beundrad och omstridd förkämpe för den moderna konsten. Under sitt långa yrkesliv hade han del i att på ett genomgripande sätt forma den nya tidens konstmuseer och fick uppleva både triumfer och skandaler. Detta rikt illustrerade verk är den första heltäckande biografin om Pontus Hultén.
Fra hans egen ungdomstid, da hans troskap var til punken, til hans arbeid som en av vår tids viktigste stemmer på musikk og kultur i New York Times og New Yorker, har Kelefa Sanneh foretatt en dyp studie av hvordan vår populærmusikk forener og splitter oss. Sanneh, som destillerer en karrieres kunnskap, utforsker hvordan sjangerne, skiftet form gjennom årene. Han avkrefter myter, revurderer helter og opphever kjente ideer om musikalsk storhet, og argumenterer for at noen ganger er den beste populærmusikken ikke transcenderende: den uttrykker vårt hat så vel som våre håp, og er motivert av grådighet så vel som inspirasjon.
Dette er en bok til den dypeste musikknerden, og samtidig fungere den som en inngangsportal for uinnvidde.
Legg produktene du ønsker i handlekurven og gå til kassen for å betale.
Du kan også lagre handlelister til senere bruk - eller dele dine lister med andre.
Les våre betingelser.
Vi godtar
Eller vi kan sende faktura.