I en feiring av historiens viktigste taler tar Simon Sebag Montefiore oss med på en reise fra antikken til det tjueførste århundre. Talerne spenner fra keiserinner og erobrere til rockestjerner, forfattere og idrettsutøvere, drømmere og mordere, fra Churchill og Elizabeth I til Stalin og Djengis Khan, og fra Michelle Obama og Kleopatra til Donald Trump og Greta Thunberg. Talene kaster lys over fortiden, beriker nåtiden og peker mot fremtiden.
Dette er nok et stykke kvinnehistorie som endelig blir fortalt. Denne gangen er det kunstveverskernes og arkitektenes tur, kvinner som var aktive rundt århundreskiftet 1800-1900. Alle kvinnene som porttreters i boka var utdanna ved Tegneskolen i Christiania. Læreren deres var arkitekt Herman Major Schirmer, en moderne og progressiv mann som løfta sine kvinnelige studenter opp og frem. Kunsthistoriker Mathilde Sprovin presenterer Tegneskolen, Schirmer og ikke minst den internasjonalt anerkjente kunstveversken Frida Hansen - trekløveret som utgjorde navet for disse kvinnelige estetikerne. Vennskap mellom kvinnene, organisering av faglige fellesskap og foreninger ble etablert og utnytta. De kvinnelige estetikerne løftes frem og deres liv, kunst og arkitektur plassers innenfor en kulturell og samfunnshistrisk kontekst.
”Julian Assange is seeking your protection.”
Dette var overskriften på en e-post som FNs spesialrapportør for tortur, Nils Melzer, mottok i desember 2018.
Til å begynne med tok ikke Nils Melzer denne forespørselen på alvor, da han i likhet med mange andre oppfattet Wikileaks-gründeren som en voldtektsmann. , spion, hacker og narsissist. . Men noen måneder senere ble han motvillig tvunget til å revurdere synspunktene sine.
Etter å ha gått gjennom tusenvis av sider med dokumenter, konkluderte han med at de fire direkte involverte statene - Ecuador, Storbritannia, Sverige og USA - helt klart engasjerte seg i " politisk forfølgelse, alvorlig rettslig vilkårlighet og forsettlig tortur og mishandling.”
For ytterligere å undersøke mistankene grep Nils Melzer offisielt inn overfor de berørte regjeringene, men de nektet å samarbeide med ham i samsvar med hans FN-mandat. Så bestemte han seg for å gjøre omstendighetene som ligger til grunn for hans alvorlige anklager allment kjent i form av en bok.
I Fallet Julian Assange forteller Nils Melzer den forbløffende historien om hvordan fire demokratiske stater gjennom sine regjeringer, myndigheter og sikkerhetstjenester og ved hjelp av lydige medier, i mer enn ti år og med nesten alle tenkelige midler, jager og prøver å få en keitete journalist til taushet. Som om de fulgte det amerikanske etterretningsselskapet Stratfors sin anbefaling fra 2010 om at Julian Assange skulle drives «fra land til land, gjennom alle mulige anklager de neste 25 årene».
Svensk utgave.
Hvorfor skaper samfunnet syndebukker og hvem er de? Trenger vi
syndebukker som en felles fiende for å samles som en gruppe eller ett
folk?
I den franske filosofen René Girards Syndebukken fra 1982 utforsker han
ulike litterære og historiske syndebukker samtidig som han gir en
beskrivelse av kulturen som et resultat av menneskelig begjær og
rivalisering. Det er behovet for å imitere andre som skaper de
grunnleggende konfliktene i samfunnet og det er syndebukkmekanismen som
hindrer at samfunnet går i oppløsning, skriver Girard.
Men Syndebukken er mer enn en overordnet kulturteori for vår tid. Den er
også en bitende kritikk av relativisme og dekonstruksjon, på den ene
siden, og analytisk filosofi på den andre.
En forfatter drar på bokturné for sin nye bestselger Hell of a Book -
som, som folk stadig forteller ham, er en helvetes bok. En morgen møter
han The Kid - en ung svart gutt som ser ut akkurat som den på nyhetene som
ble skutt av politiet. Og The Kid vil at forfatteren skal fortelle hans
historie.
Det er historien om en gutt som brukte mesteparten av livet sitt på å
prøve å gjemme seg og ikke bli sett. Og det er kanskje ikke så
forskjellig fra historien til forfatteren vår.
Men for å finne ut hvorfor, må du lese den selv.
Som korrespondent for den franske avisen Le Monde har den verdenskjente økonomen Thomas Piketty dokumentert Trumps vekst og fall, dramaet om Brexit, Emmanuel Macrons vei til det franske presidentskapet, utfoldelsen av en global pandemi, og mye mer. Denne boka samler disse artiklene og innledes med et lengre essay, der Piketty argumenterer for at tiden er inne for å støtte en inkluderende og ekspansiv oppfatning av sosialisme som en motvekt mot hyperkapitalismen som definerer vår nåværende økonomiske ideologi. Disse essayene tilbyr et førsteutkast til historie fra en av verdens ledende økonomer og offentlige personer, som beskriver kampen mot ulikheter og skatteunndragelse, til fordel for et føderalistisk Europa og en globalisering med mer respekt for arbeid og miljø.
Vi er i Oslo tidlig på 1990-tallet. Nynazister marsjerer i gatene og roper "Sieg Heil". Blitzhuset blir forsøkt bombet flere ganger, og liv står i fare. Opprørt over utryggheten danner en gruppe unge gutter, en antirasistisk- skinheadgjeng, SHARP, for å stanse nynazistenes voldshandlinger. Inspirert av den opprinnelige skinheadkulturen, med røtter i 1960-tallets Jamaica og arbeiderklassen i Storbritannia, tar gutta alle midler i bruk - også vold - for å holde nynazistene borte. Men livet som skinhead er nådeløst, og snart oppdager Kalle, en av gruppens sentrale figurer, at han ikke lenger har kontroll. Denne boken gir et enestående innblikk i et miljø som bare er kjent fra tabloide overskrifter. Til tonene av rasende punkgitarer, sløye skatoner og eggende dubrytmer får vi førstehåndskildringer av det blodige slaget i Brumunddal mot Arne Myrdal, lederen for Folkeaksjonen mot innvandring (FMI), av husokkupasjoner, smørsyreangrep mot SHELL, et topphemmelig møte ansikt til ansikt med den drapsdømte Johnny Olsen - og ikke minst historien om en ung mann på jakt etter identitet, vennskap og kjærlighet. "XTRM" er skrevet i samarbeid med Haakon Larsen.
Claudia og broren vokser opp med døve foreldre som bruker sitt eget
turbulente forhold til å skjerme seg mot verden utenfor. De lærer ikke
barna sine tegnspråk, så kommunikasjonen i familien er full av mangler og
misforståelser. Da foreldrene skiller seg, vokser Claudia opp dels i en
søritaliensk landsby, dels i Brooklyn. Som voksen fortsetter hun å flytte
rundt, men overalt opplever hun den samme følelsen av fremmedgjøring og
hjemløshet. Gjennom bøker, reising, punkmusikk, vennskap og kjærlighet
søker Claudia å skape sin egen fortelling om hvor hun kommer fra og hvem
hun er.
Fremmede jeg kjenner er en bok i konstant bevegelse, et sårt og
humoristisk portrett av en ukonvensjonell familie, og en utforskning av
hvordan språket former vår identitet. Durastanti skriver selvbiografisk
og essayistisk i tradisjonen etter forfattere som Joan Didion, Natalia
Ginzburg og Annie Ernaux.
Ni år gamle Elsa blir vitne til at en mann dreper reinkalven hennes.
Hun trues til stillhet og blir smertefullt klar over at hennes opphav
vekker et glødende hat.
Trusselen mot Elsa forandrer henne for alltid, og gjennom årene bærer hun
med seg en del av et reinsdyrøre som en konstant påminnelse. Familien og
slektningene kjemper for rettferdighet, men i det stille vokser en
desperasjon.
Stjålet er en varm, men samtidig sviende skildring av en glemt del av
Sverige hvor mennesker blir satt mot hverandre. Der reinsdyr blir jaget og
brutalt drept, uten at politiet etterforsker forbrytelsene. Der spenninger
mellom samer og andre beboere forgifter generasjoner.
Augustpris-vinneren Ann-Helén Laestadius' første roman for voksne er
basert på virkelige hendelser.
For kundene og naboene på 125th Street i Harlem i New York, framstår
Ray Carney som en hederlig møbelhandler. Han gjør sitt beste for å
forsørge seg selv og familien sin, og kona Elizabeth venter deres andre
barn. Hennes foreldre liker verken Carney eller den trange leiligheten
deres ved T-banelinja, men det føles i hvert fall som et hjem. Få
mennesker kjenner til Carneys bånd til den mer lurvete delen av øvre
Manhattan, og at hans fasade av normalitet har skjulte sprekker. Sprekker
som stadig blir større.
Harlem Shuffle er en kompleks krønike som utspiller seg i det tidlige
60-tallets New York. Det er en familiehistorie maskert som en
kriminalfortelling, men også en samfunnsroman om rasisme og makt - og til
syvende og sist, et kjærlighetsbrev til Harlem.
Romanen er oversatt til norsk av Knut Johansen.
Dyreriket er en rystende roman som følger en lurvete bondefamilie over tre generasjoner idet de utvikler sin lille bit av jorden til en industriell grisefarm.
Boken åpner i en liten landsby i Sør-Frankrike før første verdenskrig. Der bor Éléonore med sin far og sin strenge og gudfryktige mor, som styrer gården og familien med jernhånd. Etter hvert som det 20. århundre forløper, forandres livene deres. På 1980-tallet er det barnebarna som har tatt over gården og driver en moderne grisefarm. Elendigheten og den verste armoden er historie, men en ny form for fattigdom og brutalitet gjør seg gjeldende. Det er øyeblikk av vidunderlig skjønnhet i denne boken, men også tankeløs vold; mot dyr og mellom mennesker, som manes frem av et sanselig språk.
Dyreriket er episk energibunt og franske Jean-Baptiste Del Amos store internasjonale gjennombrudd.
Edie is just trying to survive. She’s messing up in her dead-end admin job in her all-white office, is sleeping with all the wrong men, and has failed at the only thing that meant anything to her, painting. No one seems to care that she doesn’t really know what she’s doing with her life beyond looking for her next hook-up. And then she meets Eric, a white middle-aged archivist with a suburban family, including a wife who has sort-of-agreed to an open marriage and an adopted black daughter who doesn’t have a single person in her life who can show her how to do her hair. As if navigating the constantly shifting landscape of sexual and racial politics as a young black woman wasn’t already hard enough, with nowhere else left to go, Edie finds herself falling head-first into Eric’s home and family.
Razor-sharp, provocatively page-turning and surprisingly tender, Luster by Raven Leilani is a painfully funny debut about what it means to be young now.
A radically inclusive, intersectional, and transnational approach to the fight for women’s rights.
Upper-middle-class white women have long been heralded as “experts” on feminism. They have presided over multinational feminist organizations and written much of what we consider the feminist canon, espousing sexual liberation and satisfaction, LGBTQ inclusion, and racial solidarity, all while branding the language of the movement itself in whiteness and speaking over Black and Brown women in an effort to uphold privilege and perceived cultural superiority. An American Muslim woman, attorney, and political philosopher, Rafia Zakaria champions a reconstruction of feminism in Against White Feminism, centering women of color in this transformative overview and counter-manifesto to white feminism’s global, long-standing affinity with colonial, patriarchal, and white supremacist ideals.
Covering such ground as the legacy of the British feminist imperialist savior complex and “the colonial thesis that all reform comes from the West” to the condescension of the white feminist–led “aid industrial complex” and the conflation of sexual liberation as the “sum total of empowerment,” Zakaria follows in the tradition of intersectional feminist forebears Kimberlé Crenshaw, Adrienne Rich, and Audre Lorde. Zakaria ultimately refutes and reimagines the apolitical aspirations of white feminist empowerment in this staggering, radical critique, with Black and Brown feminist thought at the forefront.
Forlagets omtale:
By presenting a diverse geographic and ethnic selection, this anthology interprets the concept of the photobook in the broadest sense possible. From classic bound books and portfolios, to unpublished works, zines, and scrapbooks, it documents well-known publications, such as Germaine Krull’s ‘Métal’ (1928) and ‘Diane Arbus: An Aperture Monograph’ (1972), and relatively unknown items, like Eslanda Cardozo Goode Robeson’s ‘African Journey’ (1945) and Eiko Yamazawa’s ‘Far and Near’ (1962). Moreover, it addresses glaring gaps and omissions, especially the lack of access, support, and funding for photobooks by non-Western women and women of colour.
Det er vinter i den lille kystbyen Illevik. Tåka ligger tykk, og sjøsprøyten står rundt veggene på Grand Hotell Nautilus. Nede i hotellets lune kjeller sitter hotellets hittegodsforvalter, tolv år gamle Herbert Lemon, foran peisen. Han skal snart få uventet besøk: Violet Parma, en uredd jente på hans egen alder, kommer plutselig klatrende inn gjennom kjellervinduet på hittegodskontoret. Violets foreldre har vært sporløst forsvunnet siden hun overnattet med dem på hotellet som liten, og hun er overbevist om at Herbert er den eneste som kan finne dem igjen. Problemet er bare at Violet forfølges av en skummel mann med en krok til hånd. Og alt tyder på at sagnet om Malamanderen, monsteret som kan gjøre drømmer til virkelighet, er sant ... Malamanderen er en eventyrlig og overnaturlig historie full av fargerike og egenrådige karakterer. Boken er den første boken i Thomas Taylors serie om mysteriene i Illevik.
Legg produktene du ønsker i handlekurven og gå til kassen for å betale.
Du kan også lagre handlelister til senere bruk - eller dele dine lister med andre.
Les våre betingelser.
Vi godtar
Eller vi kan sende faktura.