22. juli 2011 var Ali Esbati på Utøya for å holde foredrag på
sommerleiren til AUF. Etter rosetogene er hans dramatiske fortelling om å
bli rammet av det blodigeste terrorangrepet i nordisk historie etter andre
verdenskrig. Men boka er også et personlig og politisk essay om å gjøre
et nytt land til hjemmet sitt, om sammenhengen mellom ord og handling, og
om hva rasismen gjør med oss.
For selv om 22. juli-terroristen gjennomførte angrepet alene, var ikke
handlingene hans et produkt av isolerte fantasier. De var dypt forankret i
en høyreekstrem politisk ideologi.
Denne sammenhengen må vi forstå, skriver Esbati. For mens terroristen
sitter fengslet, og knapt vil kunne sette flere spor i verden, lever vi
andre i den. Vi som bærer på sårene og minnene. Vi som må forholde oss
til det samfunnet som former hverdagen vår.
Det som betyr noe og som har varig virkning på deg, dype følelser,
tunge erfaringer, påkjenninger, intens lykke; prøvelser eller voldsomme
følelser som slår inn i samfunnet eller i din verden, kan trenge så dypt
inn i deg at de presses inn i genene, som så bærer det videre fra én
generasjon til neste - og på den måten former dem som ennå ikke er
født.
Slik starter Jón Kalman Stefánsson denne uforglemmelige familiesagaen som
strekker seg over flere generasjoner fra 1800-tallet til år 2020. Fortid
og nåtid blir sømløst spunnet sammen mens fortelleren, som lider av
hukommelsestap, forteller historier om dem rundt ham: en mor som er tvunget
til å forlate sitt barn, en død tysk dikter, en fisker som spesialiserer
seg på Kierkegaard, en deprimert rockestjerne, døde valper og en
bussjåfør som tidligere var prest. Akkompagnert av Dødens spilleliste
blir kjærlighet og sorg blottlagt, og et portrett av en familie trer fram.
Ditt fravær er mørke er en historie om medmenneskelighet og skjørhet,
drømmer og forfengelighet, savn og begjær, feiltrinn og lykke, og
skjebnens standhaftige besluttsomhet.
Jón Kalman Stefánsson viser nok en gang hvorfor han regnes som en av
Islands viktigste nålevende forfattere, og er blitt en favoritt blant
lesere og kritikere både i hjemlandet og internasjonalt.
Penguin Book of Feminist Writing er en global antologi av feministiske
forfattere. Feminisme er innsikten om at sexisme eksisterer, og kampen mot
den undertrykkelsen. Det omfatter også rase, klasse, kapitalisme,
imperialisme og andre undertrykkelsesakser som krysser patriarkatet. Med
utgangspunkt i dikt, romaner og memoarer, samt sterke manifest, gir The
Penguin Book of Feminist Writing en tankevekkende opplevelse i alle
tenkelige tekstformater.
I januar 2020, da mennesker begynte å dø av et nytt virus i Wuhan, Kina, var det få som forsto hvor omfattende det skulle bli. Bortsettfra en liten gruppe vitensfolk som på forskjellige vis hadde vært besatt av hvordan virus spredte og replikerte seg - og besatt av hvorfor regjeringene og institusjonene som skulle passe oss, fortsatte å gjøre de samme feilene igjen og igjen. Denne gruppen så hva ingen andre gjorde. En pandemi var på vei. Vi var ikke forberedt. Premonition er den ekstraordinære historien om en gruppe som forutså, sporet og jaktet på coronaviruset; som forsto behovet for å tenke annerledes, å lære av historien, å stille spørsmål ved alt; og å gjøre det raskt, for å redde liv og samfunnet selv.
«... hvordan åpner man seg for en fremmed? Hvor hardt kommer man med
seg selv, hvor godt grep fester man rundt den hånden som byr seg frem?
Bella måtte blunke for å forstå det, smilet i speilet, det egentlige
ansiktet, det sildret iskaldt i blodet, - hvem er du egentlig?»
"Mine menn" er en litterær fantasi, fritt inspirert av faktiske hendelser.
Om tjenestejenta Brynhild som på slutten av 1800-tallet emigrerte til USA
og ble til Bella Sørensen, og så Belle Gunness i La Porte, Indiana. Om å
gå til verdens ende, om innenfor og utenfor, om skuffelser og avgrunner,
om å ikke miste seg selv, om hvem som får leve og hvem som må dø: «De
som elsker med hele seg vil aldri overleve kjærligheten.»
"Beina vil ikke bære meg lenger.
Hvert sekund frykter jeg å falle.
Det er en ensom følelse.
Finnes det andre som har hatt
den samme redselen?
Jeg hører skarptrommer i det fjerne.
Karl den 12 vender seg mot meg.
Han snakker".
I langdiktet "Kveita" mottar jeg-personen et storverk om Karl XII mens han
er under utredning på Sunnaas sykehus. Den svenske krigerkongen vever seg
inn i tankene om hva det vil si å være et menneske, om fall og
ensomhet.
Det er Steens første diktsamling siden 1992. Leken, lærd, tilgjengelig og
bunnløst ærlig.
Jeg vil se kunst i Oslo! Hvilke museer og gallerier må jeg besøke, og hva bør jeg absolutt se når jeg kommer inn? Hvordan er det nye Nasjonalmuseet, eller det nye Munchmuseet? Hvor finner jeg hovedstadens skjulte kunstskatter, enten de er i bortgjemte gallerier eller ute på gaten? Hva skal jeg se på Tjuvholmen, eller i Ekebergparken? Hvor finner jeg interessante kunstverk i Groruddalen?
Slike spørsmål stilles hvert år av tusener av kunstinteresserte turister og tilreisende i Oslo. Men også mange av byens egne borgere vet lite om kunsttilbudet i egen by. Med Espen Hauglids Oslo. En kunstguide får de kunstinteresserte endelig svarene de leter etter.
Boken leder deg gjennom hovedstadens brede og mangslungne tilbud i kunst, fra kjente verker til bortgjemte perler. Turen går gjennom alle byens bydeler til inspirasjon og veiledning for alle som enten bor i Oslo eller er på besøk, for å sette dem i stand til å oppsøke kunstverkene og verdsette dem selv.
Fotografens omtale, vår oversettelse:
This is Farewell er en selvbiografisk historie som prøver å utforske det ubestemmelige grenselandet mellom fiktivt og dokumentarisk fotografi. Ved å vende tilbake til mitt fødested undersøker jeg, og stiller spørsmål ved, forholdet mellom forelder og barn, og hvordan vår opprinnelse og arv former tilblivelsesprosessen som menneske.
Jeg leker med ideen om familien som en slagmark av tilblivelse og frigjøring. Portrettene av mine foreldre og min bestefar, nøye utvalgt og kombinert med selvportretter og landskaper, fremkaller de brennende konfliktene mellom tillit og svik, mellom kjærlighet og raseri. I denne serien løses mine familiebånd opp i lys av eksponeringen, ikke rettet mot subjektet, men mot meg selv, i forhold til subjektet. Fotografier av fotografier i hjemmet skaper historier i historien, og tar i bruk en kjent måte å bevare og huske familiemedlemmer på. Denne serien viser at fotografi er en måte å bekrefte ens egen og andres identitet på, og en måte å beholde tilhørigheten til hverandre på.
Bildene speiler hovedsaklig mitt syn og perspektiv på disse
relasjonene, men gjenoppdagede videofilmer legger også til et annet
perspektiv; foreldrenes blikk på barnet. Det er det personlige, det
private livet, som er avbildet og tilstede.
Forlattheten er en slektsroman som bygger på Elisabeth Åsbrinks egen familiehistorie. Den følger tre kvinner i tre generasjoner, på tre steder: Rita, Sally og K, i London, Sverige og Thessaloniki.
Jeg-fortelleren vil en gang for alle sette navn på skyggen som har fulgt henne gjennom livet, og ved å skildre de tre kvinnene oppdager hun hemmeligheter, løgner og tabuer som går fra én generasjon til den neste.
Romanen er en fengslende beretning om kjærlighet og emigrasjon, og dessuten en utforskning av hvorfor vi trenger å både huske og glemme, og å fortelle historier, for å kunne leve.
En svensk skribent reiser til Madrid for å finne inspirasjon, men blir
raskt trukket inn i forviklinger som innebærer tunge etiske valg. På en
bar møter hun Mercuro Cano. Han tror han blir forfulgt av skaperne av det
lyssky nettshowet «Kjøttets tid» - et show han har medvirket i for å
bøte for alt det vonde han har gjort mot sin kone. Bak denne offentlige og
brutale botsøvelsen på internett står nonnen Lucia. Hun har påtatt seg
den komplekse, men samtidig pirrende oppgaven å forsøke å redde fortapte
sjeler fra den djevelske verdenen som er preget av kjøttets villfarelser.
Kan Mercuro reddes? Og fremfor alt: bør han reddes?
"Kjøttets tid" er en rå roman om menneskets behov for åndelighet i en
ytterst kroppslig virkelighet. Denne undersøkelsen av det kjødelige i
alle dets sjatteringer er også en nådeløs skildring av kampen mellom
kjønnene.
Det kinesiske kommunistpartiet er fast bestemt på å omforme verden i sitt bilde. Dens tiår lange infiltrasjon av vesten truer demokrati, menneskerettigheter, personvern, sikkerhet og ytringsfrihet. Gjennom hele Nord-Amerika og Europa blir politikere og forretningseliter, Wall Street, Hollywood, tenketanker, universiteter og den kinesiske diasporaen manipulert med penger, press og privilegium. Hidden Hand avslører de utallige måtene KKP oppfyller drømmen om å undergrave liberale verdier og kontrollere verden.
På bakgrunn av en oljeavhengig norsk økonomi, drøfter boken ambisjonene om en ny og bærekraftig økonomi. Utviklingen av en ny industriplattform vil være avgjørende for en framtidig velferd uansett klimapolitiske målsetninger.
Boken diskuterer «beredskapen» for å nå dette målet ved peke på utfordringer knyttet til norsk næringsliv og næringsstruktur. Den drøfter også utfordringer med en hybrid næringspolitikk og et virkemiddelapparat som til dels er underlagt strenge avkastningskrav i et kapitalmarked lite orientert mot nyskaping.
"Jeg så min venninne, / den eneste, jeg så henne / gå, for å dø", skrev Gunvor Hofmo i det selvbiografiske diktet "Jeg har våket" fra 1954. Den eneste er Ruth Maier, flykningen fra Wien, som ble deportert fra Oslo til Auschwitz i 1942. Dette ble Hofmos store livssorg, en sorg hun kretser rundt i resten i alt hun siden skrev: "Og siden har trærne sørget, / og siden har Døden trukket / min kropp og sjel og stemme / ut i fortvilelsens sjø!" Gunvor Hofmo (1921-1995) ga ut mange diktsamlinger, men etter hennes død ble det også funnet en stor mengde etterlatte dikt. Dette materialet brukte Jan Erik Vold til å skrive biografien "Mørkets sangerske". I "Venn, jeg har våket" utgis nå, som en 100-års markering av Hofmos fødsel (30.06.21), den biografiske delen av verket fra 2000.
Ideer spres fra de mørkeste hjørnene på internett - via nett-troll, media og kjendiser - til skoler, arbeidsplasser og maktkorridorer, og blir en del av vår kollektive bevissthet. Forfatter Laura Bates har gått undercover for å avsløre disse enorme kvinnefiendtlige nettverkene, og som et resultat tilbyr denne boken et dypdykk i den verdensomspennende ekstremismen ingen snakker om, hvor det begås bevisste terrorhandlinger mot kvinner og sårbare tenåringsgutter blir preparert og radikalisert. Det er gjort intervjuer med tidligere medlemmer av disse gruppene og de som kjemper mot dem gir unik innsikt i hvordan denne bevegelsen fungerer. Her fortelles den ubehagelige sannheten om verden vi lever i, og hva vi må gjøre for å endre den.
Amanda Gorman stjal scenen og alles hjerter da hun fremførte sitt dikt
'The Hill We Climb' under president Joe Bidens innsettelsesseremoni. Det
var dette diktet alle husket etter seremonien. Alle snakket om den spinkle,
unge kvinnen som med sin opptreden lyste opp en mørk vinter. Amanda
Gormans dikt vil gå ned i historien, fordi det viste hele verden hva
poesien kan gjøre - nemlig samle oss, løfte oss og gi oss nytt syn på
verden når vi aller mest trenger det.
I denne utgaven av 'The Hill We Climb' finnes både den engelske
originalteksten samt Marjam Idriss' norske oversettelse, i tillegg til et
forord av Oprah Winfrey.
Legg produktene du ønsker i handlekurven og gå til kassen for å betale.
Du kan også lagre handlelister til senere bruk - eller dele dine lister med andre.
Les våre betingelser.
Vi godtar
Eller vi kan sende faktura.