Klimaendringer skapte oss. De kan ødelegge oss. Men de kan også være veien inn til et nytt og bedre liv. Andrew P. Kroglund tar oss gjennom spennende sider ved klimaendringer, i går, i dag og i morgen. Det mytologiske Ragnarok fant sted på grunn av klima.endringer. Uten klimaendringer ville aldri Vikingtiden eksistert. Og i dag: Vil klimaendringer føre til krig og konflikt? Hva vil skje med Svalbard, Arktis og nordområdene når isen smelter, og USA fester grepet? Og hva vil Kina i nord? Blir det flere jordskjelv og tsunamier? Må vi legge om kostholdet helt? Blir det mer sykdom? Vil friluftslivet og våre landskap endre seg? Må vi ofre naturen på klimaets alter? Kan klima.manipulering være løsningen? Sitter næringslivet med nøkkelen? Eller må vi ha et nytt økonomisk system? Denne boken gir mange svar.
Nina Bouraouis egne ord:
"Alle mennesker har en naturgitt trang til å vite" er fortellingen om min ungdoms netter, om dens irrganger, allianser og friksjoner. Det er fortellingen om min attrå, som ble til en identitet og en kamp. Jeg var atten år. Jeg var en pil kastet mot måltavlen, og som ingen kunne få til å endre retning. Jeg hadde en feber i meg. Fire ganger i uken gikk jeg til Kat, en klubb for bare kvinner på Rue du Vieux-Colombier i Paris. To hjerter buldret da, mitt eget og åttitallets. Jeg søkte kjærlighet. Jeg lærte meg voldsomhet og underkastelse der. Voldsomheten forente meg med min barndoms- og tenårstids land, Algerie, med dets poesi, med dets natur, utemmet, jomfruelig ig brutal. Denne boken er begge disse territoriers grenseløse rom.
En fortelling om kreativitetens historie og hvordan hjernene våre
egentlig er skrudd sammen.
En høstdag i 2016 traff forfatter Hilde Østby bokstavelig talt veggen, og
etter det spant livet og hjernen hennes ut av kontroll. Hvorfor fikk hun
så mange tanker og innfall etter å ha slått hodet sitt? Hvor kommer
egentlig ideer fra? Og hva stopper oss i å være kreative?
Rustet med barneboka Alice i eventyrland forfølger forfatteren mange hvite
kaniner ned i mørke hull: Hun forsøker å overvinne sin indre kritiker,
møter sin favorittleser, flyter naken i en tank, får strøm gjennom
hjernen og prøver improteater. Musikere, komikere, filosofer, forfattere,
kunstnere og forskere vil forklare deg betydningen av flyt og retning,
prokrastinering og deadline, nysgjerrighetens natur og det kreative geni.
Du vil dessuten bli innviet i kunsten å kjede deg, gå deg vill,
dagdrømme og stå helt stille ved havet.
Dette er en bok om barns utemmede fantasi, om vennskap på tvers av tid og
rom, om dødens meningsskapende potensial, og om hvordan kreativiteten
gjemmer seg der du minst av alt venter å finne den. Til syvende og sist
handler det om at vi må verne om vår mest menneskelige egenskap: Skal vi
løse de utfordringene vi som art står foran, er vi nemlig avhengig av
alle gode ideer vi kan få.
Forlagets omtale:
Giovanni Boccaccios verdskjende klassikar i nytt utval.
Året er 1348. Ti ungdomar flyktar frå svartedauden som herjar i Firenze, og isolerer seg i ein villa på landet. Alle er friske, og i ti dagar underheld dei kvarandre med å fortelje historier. Dette er ramma for Dekameronen, eit ord som på norsk kan omsetjast til «Dei ti dagane». Storverket frå 1353 omfattar 101 historier på nærare 1000 sider. I dette utvalet finn du tolv av dei forrykande forteljingane og eit utdrag fra Boccaccios skakande vitnesbyrd frå pesten i Firenze. Boccaccios historier har mykje til felles med eventyra - dei handlar om kløktige tenestefolk og dumme herrar, om lausaktige kvinnfolk og kåte elskarar. Dei spenner frå erotikk til satire, frå det tragiske til det komiske, frå røff humor til livsvisdom. Dekameronen vert rekna som verdas første novellesamling og er ein grunnstein og eit vendepunkt i verdslitteraturen. Boka er eit av verdas mest betydelege verk og har inspirert forfattarar som Geoffrey Chauser, William Shakespeare, Miguel de Cervantes og Jonathan Swift. Meir enn noko anna er dette eit skattkammer av gode soger.
Til norsk ved Magnus Ulleland, utval og føreord ved Jon Rognlien.
Liv Indrebø vil være et praktisk menneske med sin egen plass i verden. Hun kjøper et avsideliggende småbruk for å kunne jobbe utendørs og ta i bruk de gamle husene. På museet hun jobber på, strever hun med å tro på ordene hun er ansatt for å produsere. Drømmen om kroppsarbeid og nytteverdi er imidlertid sterkere i henne enn i kjæresten Svein, en populær fysioterapeut. På jonsok kommer amerikanske slektninger av for lengst utvandra nordmenn på besøk, og folk samler seg på bygdetunet. Bålet brenner. Men er Liv i ferd med å miste klarsynet i sitt inderlige forsøk på klare seg selv?
Denne romanen handler om å ikke gro fast i et landskap som er perfekt for konservering. Historien finnes på trygg avstand, men hva med det praktiske livet? Kan en enslig kvinne makte å forvandle kaos til orden? Og hvordan elsker man det man ikke trenger?
Paul Celan (1920-1970) er en av 1900-tallets store forfattere. Etter holocaust unngikk han å estetisere lidelsen og skapte en lysende, konsentrert poesi som alltid står i det fremmedes tegn. Celan så på diktene som flaskepost, post som sjelden kommer frem til et lesende menneske. Disse uforutsigelige diktene har likevel nådd hundretusner - med sin skjønnhet og sin følelsestyngde - alt satt i scene av et opprørt intellekt. Celans dikt fremstår fremdeles som uovertrufne språklige nyskapninger.
Øyvind Berg har oversatt, gjort utvalget og skrevet et utfyllende etterord. Samlingenhar dessuten nye kommentarer til hvert enkelt dikt.
"En sommer med Homer" er ingen typisk litteraturhistorisk innføring, men byr på et dagsaktuelt og forfriskende blikk på "Iliaden" og "Odysseen". Eposene, som er 2500 år gamle, og forteller om helten Akilles og slaget om Troja og Odyssevs lange hjemferd etter krigen, leses av Tesson med et parallelt blikk på vår egen tid, og det trekkes overraskende lærdommer fra dette litterære universet befolket av sagnomsuste helter, lunefulle guder og mytologiske uhyrer.
Denne "selvbiografien" er kalt "en av de rikeste, vittigste og mest respektløse som noen gang er skrevet" (William Troy). Den legendariske Gertrude Stein er både forfatter og hovedperson, selv om beretningen er lagt i munnen på Alice B. Toklas, hennes nære venninne gjennom førti år. Gertrude Stein ble født i USA i 1874 og flyttet til Paris, i Rue de Fleurus i 1906. En adresse som kom til å bli samlingspunktet for kunstnere i flere årtider. Her kom Picasso og Matisse, Juan Gris og Braque. Og senere Ernest Hemingway og Sherwood Anderson, Scott Fitzgerald og Ezra Pound og en lang rekke andre. The Autobiography of Alice B. Toklas gjenskaper bildet av disse betydningsfulle årene og gir karakteristiske glimt av de mange personlighetene som søkte hjelp og vennskap i Rue de Fleurus. Samtidig får man et bilde av forfatterinnen selv; et høyst originalt og fascinerende menneske - sjarmerende og uskjønn, uoppslitelig i sitt hjertelag og inntil det forunderlige selvsikker og forfengelig.
Melaninrike og hvite kropper skilles ikke engang av fargen. Den som passerer som "hvit" et sted på jord, kan være "melaninrik" et annet. Likevel er det stor forskjell på hvordan det er å leve med en hvit og en melaninrik kropp. Denne boka handler om det. Og om hvordan vi kan gjøre det lettere å leve for alle.
I en tid med stor økonomisk ulikhet og tilbakevendende økonomiske kriser, har mange unge fått øynene opp for sosialismen. Radikal venstrepolitikk vinner gehør over hele verden. Men hva er egentlig sosialisme? Og hvordan kan et sosialistisk samfunn se ut i dag? Sunkara undersøker i denne boka, gjennom sitt manifest, sosialismens historie fra midten av 1800-tallet, og presenterer en visjon for dens fremtid. Boka viser hvordan sosialismen ikke bare er et økonomisk systen, men et middel for å bekjempe all undertrykking, også sexisme og rasisme. Målet er ikke USSRs ansiktsløse byråkrati, men å øke demokratiets innflytelse i hele samfunnet.
Rase er ekte fordi vi oppfatter det. Rasisme er ekte fordi vi vedtar det. Appellen til vitenskapen for å styrke rasistiske ideologier er på vei oppover - og den er stadig oftere en del av den offentlige diskursen om politikk, migrasjon, utdanning, sport og etterretning. Stereotypier og myter om rase uttrykkes ikke bare av åpenlyst rasister, men også av velmenende mennesker hvis erfaring og kulturelle bagasje styrer dem mot synspunkter som ikke støttes av den moderne studien om menneskets genetikk. Det finnes til og med forskere som er ukomfortable med å uttrykke meninger som leder fra egen forskning der det gjelder rase. Imidlertid kan vitenskap og historie, om det blir forstått riktig, være mektige allierte i kampen mot rasisme. Det kan disponere en med det klareste skarpsyn til å se hvordan mennesker faktisk er, i stedet for hvordan vi på forhånd dømmer dem til å være. How To Argue With a Racist er et viktig manifest for det tjueførste århundrets forståelse av menneskets evolusjon og variasjon, og et betimelig våpen mot misbruken av vitenskap og historie til å rettferdiggjøre fordommer.
Mange av oss er opptatt med nyhetssendingene som rapporterer om Trumps siste forbløffende politikk eller deklarasjon, og vi har en overveldende følelse av forvirring og vantro - hvordan kan dette skje? Denne boka gir et uunnværlig overblikk over de siste årenes katastrofale utvikling, i oppløpet til presidentvalget i USA 2020. Den anerkjente New Yorker-journalisten og prisvinnende forfatteren Masha Gessen trekker veksel på sin barndom i Sovjetunionen og sine to tiår hvor hun dekket totalitarismens oppblomstring i Russland, og kobler sammen tilsynelatende atskilte elementer i Trumps regime for å tilby et veikart for å forstå Trumps tilnærming, hans politikk, og hans endelige mål. Hun belyser en lang rekke med herjinger på liberaldemokratiet, inkludert forvitringen av mediene, rettssystemet og de kulturelle normene, og hevder at Amerika er i kast med et forsøk på enevelde.
Gessens gjennomborende analyse byr på en ny politisk diskurs, som kan
erstatte den nåværende, som har blitt så gjennomgripende brutt ned - og
med denne, en klarere vei til handling. Surviving Autocracy ligner på et
manifest, spekket med løsninger på dagens situasjon, som å utvikle et
politisk språk som omfatter eneveldige impulser, et mer smidig og ærlig
media, og en visjonær moralpolitikk for å motsi Trumps ekstraordinære
pågående voldtekt.
Ultras er fotballfans som ingen andre. De er ekstremt lojale, organiserte, politiske og voldelige; en enormt synlig og kontroversiell del av det globale spillet, og deres troverdighet og estetikk går igjen i nesten alle ligaer i verden. Som en av de største ungdomsbevegelsene i verden, vet man likevel lite om deres tilblivelse. Forfatter James Montague kommer her på innsiden av dette gåtefulle miljøet og får Ultras til å fortelle. Om hvordan bevegelsen ble til fra terrassene i etterkrigstidens Italia, Balkan og Brasil, og hvordan det har blitt til et globalt fenomen som dominerer stadionene i Madrid, München, Moskva og Buenos Aires, og omfavner de politiske ytre kanter til både høyre og venstre. Hvordan de kjemper mot kommersialiseringen av fotballen og samfunnet, mot flyktningstvang og fascismens oppgang. Dette er et sjelden innpass til de nye kreftene innen fotballens verden, i en tid der folkemakt og anti-etablissement-stemmer omdefinerer politikk - noen ganger til det bedre, andre ganger til det verre.
"Selveste Gyldendal" forteller historien om forlaget som i 250 år har publisert både det beste og det meste av dansk litteratur. Denne historien begynner først i 1952 da den ukjente ostegrossereren Knud W. Jensen, atypisk og idealistisk, kjøpte aksjemajoritetene og ansatte tre unge menn i lederteamet; Otto B. Lindhardt, Jokum Smith og Ole Wivel. Disse fire vennene skaper det nye Gyldendal. Steensgaard gjenforteller historien gjennom tilbakeblikk på viktige hendelser, perioder og personer. Vi får innblikk i maktkampen og intrigene. Et forlag består av mennesker, og mennekser lar beslutninger påvirkes av kjærlighet og vennskap, men også av jalusi, fattigdom, tvang og flaks. "Selveste Gyldendal" er en historie om å overleve med et eneste produkt gjennom 250 år. Om penger som skal tjenes, men helst ikke for tydelig. Om å ballansere storhet og skam, og om å opprettholde forpliktelsen om å fly høyt og flott
Becks liv er ikke noe å misunne ham. Det ble ingenting av musikerkarrieren, hans faste jobb som lærer kjeder ham, og kjærlighetslivet er en katastrofe. Men så oppdager han outsideren Rauli Kantas fra Litauen i klassen sin - et musikkgeni som både synger og spiller elgitar som en gud. Som manager for denne mystiske gutten prøver Beck en siste gang å bevise noe for seg selv, men han har ingen anelse om hva han begir seg ut på ...
Becks siste sommer er en tragikomisk roman om tapte sjanser og gamle drømmer, om kjærligheten, Bob Dylan og en roadtrip til Istanbul. Om en magisk sommer der alt igjen synes å være mulig - og der alt står på spill.
Legg produktene du ønsker i handlekurven og gå til kassen for å betale.
Du kan også lagre handlelister til senere bruk - eller dele dine lister med andre.
Les våre betingelser.
Vi godtar
Eller vi kan sende faktura.