Torsdag 19. januar kl. 17.00
Lansering av vardøger
Lansering av siste nummer av Vardøger: Det liberale hegemoni og arbeiderbevegelsens defensiv. Mer informasjon kommer.
Velkommen!
Vardøgers
siste nummer har tema Det liberale hegemoni og arbeiderbevegelsens
defensiv. Bidragsytere denne gang er Hans Ebbing som skriver om Brexit og
om liberaliseringen av Norge, Oscar Dybedahl om Nyliberlaismen, Bodil
Christine Erichsen om feminisme og nyliberalisme, Dag Seierstad om
sosialdemokrati i Brussel, Sven Røgeberg om Wolfgang Streeck, og
mange flere.
Dette er den første utgivelsen på norsk som gir en helhetlig framstilling av en av de verste katastrofene i Europas historie.
Tredveårskrigen
begynte som en religiøs konflikt mellom den katolske keiseren av Det
tysk-romerske riket og hans undersåtter i det protestantiske
fyrstedømmet Böhmen, men utviklet seg snart til en europeisk
maktbalansekrig, hvor også besittelser i Amerika, Afrika og Asia ble
dratt inn i konflikten. Freden i Westfalen i 1648 markerte
sluttpunktet for en ufattelig brutal krig som la store deler av kontinentet
øde og forandret Europa for alltid.
En
tysklærer er på vei ut av et hus i en by ved foten av Alpene.
Hun skynder seg til biblioteket, der hun møter en eldre herre som
drar videre til svømmehallen hvor han treffer en ung mann. Den unge
mannen sykler hjem til sin bevegelseshemmede mor. Utenfor vinduet ser hun
en kvinne på vei til korøvelse. I løpet av et
døgn springer fortellingen fra person til person gjennom
Sentral-Europa.
«Enkle atonale stykker for
barn» er en roman i tre frittstående deler, som spiller opp til
hverandre på en nesten umerkelig, men nødvendig måte.
Dag Johan Haugerud skriver om menneskers samspill og de hårfine
vekslingene mellom det som løfter og det som
krenker.
Det er en tapt verden, og Peter Hujar var der, midt i den. Lower East Side mellom 1972 og 1985 - fylt med kunstnere, wannabekunstnere og fans - var et samfunn av stebarn samlet fra alle byer i Amerika og omplassert i de skumle gatene mellom Broadway og The Bowery. De hadde ingenting annet enn sitt talent, sin flamboyans, sin stolte latterliggjøring av kjønnskategorier og sin erkeironi å støtte seg på. Noen fikk seg et navn. Mange ble ulykkelige. Noen få lagde kunst. På denne tiden så de ødelagte gatene i Lower East Side ut som en krigssone. Alle levde og arbeidet i de ekstremt ytterste utkantene av pengene og kunsten, fattige og ukjente. Som samfunn var Downtown en motsats til det rike New York med sine banker, museer, media, bedrifter og kunstverden selv.
Downtown er borte for alltid. Tid, gentrifisering, sykdom og død har tatt sin skjerv og gjort denne levende epoken om til et kapittel i kunsthistorien. Men før den forsvant, satt dens ekstravagente rolleinnehavere foran Hujars kamera.
Årets Man Booker Prize-vinner er en passe hysterisk satire over dagens USA der raseskiller fortsatt gjør seg gjeldende. Etter at den "svarte" byen Dickens i California har blitt slettet fra kartet i skam, lager hovedpersonen en snedig plan for å få byen tilbake. Med seg i komplottet har han en slaven (!), noe som dessverre sender ham rett til høyesterett der boka begynner.
Hochschild er selv oppvokst i et liberalt hjem i California, trygt forankret på den politiske venstresiden. I denne boka reiser hun til motparten, dypt inn i Louisiana, for å møte motsatsen til hennes eget ståsted. Likevel finner hun mange fellesnevnere med menneskene hun treffer, og spesielt ønsket om et stabilt samfunn, familie, og å sikre fremtiden for barna. Hvorfor stemmer da så mange i de konservative statene imot en politisk retning som på papiret ville gagnet dem mest? Dette er blant flere spørsmål forfatteren stiller i sin søken etter å finne roten til den dype splittelsen i amerikansk politikk.
Trudy
bedrar sin ektemann, John. Men ikke med hvem som helst. For mens John
forsøker å vinne sin kone tilbake med poesi og
kjærlighet, tilbringer hun dagene i ektesengen med hans bror, Claude.
Sammen legger Trudy og Claude en utspekulert plan for å bli kvitt
John en gang for alle. Lite vet de at planene blir bevitnet av en
tredjepart – det snart ni måneder gamle fosteret i Trudys mage.
Alt er lagt til rette for et kammerspill av det sjeldne. Til norsk ved
Einar Blomgren.
Richard, enkemann og pensjonert professor, blir på en av sine daglige spaserturer i hjembyen Berlin tilfeldig vitne til demonstrasjonen utenfor rådhuset. Mennene på plassen har kommet over havet fra Afrika. De har flyktet fra krig og konflikt, det vet Richard. Men hva mer vet han egentlig om dette veldige kontinentet og landene som mennene kaller hjemme? Richard oppsøker flyktningene, og flyktningene forteller: om livet og om menneskene de har forlatt. Om tap og savn. Om drømmer og håp for fremtiden. For hvor drar et menneske når det ikke vet hvor det skal dra? «Går, gikk, har gått» er en inntrengende og finstemt roman om livet som var og livet som kunne ha vært. Samtidig er den en skarp kommentar til en vår tids største humanitære katastrofer: flyktningkrisen.
Legg produktene du ønsker i handlekurven og gå til kassen for å betale.
Du kan også lagre handlelister til senere bruk - eller dele dine lister med andre.
Les våre betingelser.
Vi godtar
Eller vi kan sende faktura.